Jak się uczyć
03 kwietnia 2019
Biofeedback Rzeszów

POWRÓT

29 maja 2019
Wielu rodziców marzy o tym, aby ich pociechy radziły sobie w szkole lepiej. Nie chodzi tutaj tylko o lepsze oceny czy odrobione zadania domowe, ale również o zachowanie. Jeżeli wierzysz,
16 kwietnia 2019
Znajdziesz go w tysiącach różnych produktów - od gum do żucia, przez serki i sosy, aż po napoje. Niskokaloryczny, dwieście razy bardziej słodki niż cukier. Zamknięty w niewielkich, białych granulkach
10 kwietnia 2019
Kto z nas choć raz w życiu nie był na ŻADNEJ DIECIE, niech pierwszy rzuci kamień. Nie ma co się oszukiwać, moda na różnego rodzaju alternatywne systemy żywienia stale rośnie.
03 kwietnia 2019
Wiesz już czym jest stres i jakie są jego konsekwencje (no chyba, że jeszcze nie czytałeś artykułu na ten temat, link znajdziesz tu) W dzisiejszym poście przybliżę Ci 5 niezwykle
03 kwietnia 2019
Jeśli odczuwasz objawy stresu, nie jesteś sam! Szacuje się, że około 85% wizyt u lekarza(z psychologiem włącznie) była związana z jego negatywnymi skutkami. Rynek pigułek i proszków uspokajających regularnie zwiększa
03 kwietnia 2019
Wiedząc o tym jak wygląda nauka z naukowego punktu widzenia (jeśli jeszcze nie czytałeś poprzedniego artykułu, klikaj) – możemy przejść dalej, czyli do sprawdzonych strategii metakognitywnych, które każdemu, nawet najbardziej

Wiedząc o tym jak wygląda nauka z naukowego punktu widzenia (jeśli jeszcze nie czytałeś poprzedniego artykułu, klikaj) – możemy przejść dalej, czyli do sprawdzonych strategii metakognitywnych, które każdemu, nawet najbardziej zniechęconemu uczniowi, studentowi, a nawet dorosłemu, pozwolą na nowo zafascynować się światem, tym razem, na swoich zasadach.

 

Po pierwsze, już czas oddać do lamusa, system „kar i nagród” rodem ze szkoły, wyrzucić ze swojego słownika szkolną definicję ocen i stopni i raz na zawsze zrozumieć, że nie ma czegoś takiego, jak „dobry uczeń” lub „zły uczeń”. Wszystko bowiem rozbija się o strategie jakie dziecko, a później nastolatek i dorosły używa do przyswajania informacji.
 

Jeżeli ktoś miał szczęście urodził się w rodzinie, w której rodzice uświadamiali, jak wygląda prawdziwa nauka, dawali wolność wyboru, zachęcali do indywidualnego myślenia i posiadania własnego zdania, a później gdy już wyfrunęli z gniazda do szkoły i potem na studia, trafiali tylko na świadomych, ciekawych nauczycieli, którzy pokazywali jak robić przejrzyste notatki, rysunki i nauczyli jak wizualizować treści, których się uczysz... Ale niech zgadnę, to nie o nas mowa, prawda?
Dlatego jeśli należysz do zdecydowanej większości ludzi na świecie, którzy od początku uczęszczania do szkoły, a może i wcześniej, byli zmuszani do poddawania się biernej edukacji i zniechęcani do zadawania pytań, to przychodzę na ratunek i z wielką przyjemnością prezentuję gotowe rozwiązania na ten nieszczęśliwy zbieg okoliczności. 

 

Zacznijmy od najczęstszych błędów, jakie popełnia większość osób podczas nauki. Będą one świetną bazą wypadową do przyswojenia nowych, skutecznych strategii poznawczych. Let’s go: 

 

Przenosisz odpowiedzialności na inne osoby – zapamiętaj to raz na zawsze, TYLKO I WYŁĄCZNIE TY SAM możesz wziąć za siebie odpowiedzialność. Jeśli nie chcesz się uczyć, rozwijać i być coraz lepszym, to problem leży tylko i wyłącznie w Tobie, nie w nauczycielu czy w rodzicach. I owszem, szkolnictwo jest nieefektywne i demotywujące i TY już zdajesz sobie z tego sprawę, ale bierne dostosowywanie się naprawdę niczego tutaj nie zmieni. 

 

Uczysz się po kolei  - zmora szczególnie uczniów szkoł średnich, gdzie natłok materiału jest tak gigantyczny, że jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje się wziąć podręcznik i czytać, od początku do końca. Czytając drugą stronę pełną dat i szczegółowych informacji, nie pamiętasz co było na pierwszej. Znasz to prawda? Podręczniki nie są konstruowane po to abyś uczył się z nich po kolei. Są swojego rodzaju zbiorem ciekawostek i szczegółów, które bez podstawowej wiedzy i kontekstu, nie da się zapamiętać, ponieważ nasza pamięć działa na zasadzie wiązania nowych informacji z tym, co już znajduje się w zasobach naszej pamięci. Warto więc zacząć od bardziej ogólnych informacji i trzymać się zasady „od ogółu do szczegółu”.

 

Uczysz się biernie – ile razy zdarzyło Ci się odpłynąć myślami podczas czytania swoich notatek w formie ściany tekstu? Mnóstwo, prawda. Jest to najbardziej nieskuteczny sposób nauki, jaki znam, ponieważ jest całkowicie bierny. Zobacz trójkąt efektywności zapamiętywania poniżej.Widzisz? Twój mózg zapamiętuje tylko 10% tego co czytasz, jeśli nie zaangażujesz do tego innych zmysłów. Dlatego, nie trać czasu na robienie długich, nudnych notatek i czytanie ich w kółko, bo nie można tego nazwać nauką. Zrób rysunkowe, kolorowe notatki, powtarzaj je na głos, zaangażuj do tego ciało i wyobrażanie (więcej o efektywnych notatkach dowiesz się od Klaudii Tolman, specjalistce w dziedzinie myślenia wizualnego).

 

Nie powtarzasz – są rzeczy, które będziesz pamiętał całe życie - może to być wizyta w Disneylandzie, dzień zaręczyn, narodziny dziecka. Nie tylko dlatego, że związane to było z dużymi emocjami (chociaż to też jest istotne), ale dlatego, że odtwarzałeś je w swojej pamięci wielokrotnie. Mam rację? Dlatego nie oszukuj się, że po jednorazowym przeczytaniu ściany tekstu, nauczysz się całej treści i wszystko zapamiętasz (mniemam, że nie jesteś geniuszem, rodem z programu the brain). Jest to po prostu sprzeczne z ludzką fizjonomią. Kluczem do zapamiętywania jest regularne powtarzanie i wykorzystywanie wiedzy w praktyce, czy to tworząc kolorowe, rysunkowe notatki, czy prowadząc dyskusje na ten temat.

 

Wydaje mi się, że omówiłam najczęstsze błędy w taki sposób, że łatwo zauważyć co w takim razie trzeba zrobić, aby ich nie popełniać i uczyć się efektywniej. Jednak dla przypomnienia wypunktuję najważniejsze zasady: 

 

Zaangażuj w naukę, jak najwięcej zmysłów – mów, pisz, rysuj, słuchaj, powtarzaj, jeśli możesz – dotykaj i pokazuj, a wiadomości rozgoszczą się w Twojej głowie na stałe. 

 

Włącz do nauki ruch – operuj gestykulacją, zabaw się w kalambury, spróbuj uczyć się na stojąco lub siedząc na piłce gimnastycznej. 

 

Wizualizuj – na bieżąco wyobrażaj sobie wszystko, czego chcesz się nauczyć i kojarz to z tym co już potrafisz.

Dyskutuj na tematy, które przyswajasz ze znajomymi, rodzicami, nawet ze swoim pieskiem, tłumacz im, czego się uczysz. 

 

Zrelaksuj się przed nauką – posłuchaj muzyki klasycznej, pooddychaj spokojnie, rozciągnij się. 

 

Nie ucz się głodny – może mózg waży tylko 1,4 kg, ale pochłania aż 20% energii. 

 

Przejedzony też nie, gdyż wtedy, duża część energii przeznaczana jest na trawienie, robisz się senny a w konsekwencji – gorzej się myśli. 

 

Nie ucz się zbyt długo, np. kosztem snu – regeneracja jest niezbędna a uczenie się krócej a częściej da Ci lepsze efekty. 

 

I najważniejsze – rób regularne przerwy na odpoczynek, sen czy aktywność fizyczną! Nawet Bóg 7 dnia odpoczywał 😊

 

Wniosek jest prosty.

Nie czekaj na dobry moment i sam stwórz swojemu mózgowi przestrzeń na rozwój. A jeśli znasz jakieś ciekawe, skuteczne sposoby na efektywną naukę, to pisz o tym w komentarzu. Na pewno jest coś co pominęłam, lub coś czego nie wiem. Dzielmy się w komentarzach swoją wiedzą z radością, bo dobro zawsze wraca z nadwiązką.

 

 

JAK SIĘ UCZYĆ?

CREATED WITH PASSION

Biofeedback Rzeszów
Biofeedback Rzeszów