Dziecko ma problemy w szkole
06 marca 2019
Biofeedback Rzeszów

POWRÓT

29 maja 2019
Wielu rodziców marzy o tym, aby ich pociechy radziły sobie w szkole lepiej. Nie chodzi tutaj tylko o lepsze oceny czy odrobione zadania domowe, ale również o zachowanie. Jeżeli wierzysz,
16 kwietnia 2019
Znajdziesz go w tysiącach różnych produktów - od gum do żucia, przez serki i sosy, aż po napoje. Niskokaloryczny, dwieście razy bardziej słodki niż cukier. Zamknięty w niewielkich, białych granulkach
10 kwietnia 2019
Kto z nas choć raz w życiu nie był na ŻADNEJ DIECIE, niech pierwszy rzuci kamień. Nie ma co się oszukiwać, moda na różnego rodzaju alternatywne systemy żywienia stale rośnie.
03 kwietnia 2019
Wiesz już czym jest stres i jakie są jego konsekwencje (no chyba, że jeszcze nie czytałeś artykułu na ten temat, link znajdziesz tu) W dzisiejszym poście przybliżę Ci 5 niezwykle
03 kwietnia 2019
Jeśli odczuwasz objawy stresu, nie jesteś sam! Szacuje się, że około 85% wizyt u lekarza(z psychologiem włącznie) była związana z jego negatywnymi skutkami. Rynek pigułek i proszków uspokajających regularnie zwiększa
03 kwietnia 2019
Wiedząc o tym jak wygląda nauka z naukowego punktu widzenia (jeśli jeszcze nie czytałeś poprzedniego artykułu, klikaj) – możemy przejść dalej, czyli do sprawdzonych strategii metakognitywnych, które każdemu, nawet najbardziej

Człowiek uczy się już od momentu przyjścia na świat. Rzucony w nowe i nieznane środowisko, wyposażony w niewiele więcej niż odziedziczone geny, od samego początku nastawiony jest na naukę. Poznaje świat wszystkimi zmysłami: wzrokiem, węchem, dotykiem, słuchem i smakiem. Dziecko jest stale zaciekawione i z czasem, gdy nauczy się mówić, zadaje mnóstwo pytań, na temat wszystkiego co je otacza. Nieustannie jest w ruchu (chyba, że śpi), biega, skacze, gdy usłyszy muzykę tańczy i często się śmieje. Dzięki temu jest w stanie efektywnie uczyć się... No właśnie czego?

 

 

WSZYSTKIEGO! Bo człowiek rodzi się z naturalną umiejętnością do szybkiej, efektywnej nauki. Tylko dlaczego później, w kolejnych etapach rozwoju, pojawiają się z tym problemy? Złe oceny, zachowanie w szkole, potem kłopoty na studiach i ostatecznie w nowej pracy. Odpowiedź nasuwa się sama, dlatego, że zapewne NIKT, NIGDY nie powiedział nam jak SKUTECZNIE SIĘ UCZYĆ.

 

Przez wielu uczniów szkoła jest traktowana, jako zło konieczne, które trzeba przeczekać. Nic w tym dziwnego. Dziecko, które do czasu szkolnego uczyło się poprzez zabawę i praktykę, nagle sadzane jest na twardym krzesełku, często przy niedopasowanym biurku i zmuszane, żeby przez, około 6 godzin dziennie, siedziało bez ruchu, tylko z kilkoma krótkimi przerwami na siku i drugie śniadanie. Stwarza to w dziecku poczucie przymusu i odbiera całą radość płynącą z poznawania świata – tj z NAUKI. 

 

 

Jak mówi Manfred Spitzer, niemiecki psychiatra i neurobiolog światowej sławy:

“[…] uczenie się nie ma dobrej opinii. Uważane jest za coś nieprzyjemnego. Kiedy się uczymy, często nagradzamy się później za na nasz trud […], a kiedy mamy wolne, to znaczy, że nie musimy się uczyć. Podzieliliśmy nasz czas na taki, który musimy niestety spędzić w szkole […] i na taki, kiedy mamy wolne i rzekomo niczego się nie uczymy”.

 

Atmosfera szkolna, przymus, bazowanie na wiedzy wykładanej, teoretycznej, którą należy wykuć na pamięć z nudnych podręczników, stwarza w dzieciach negatywne konotacje z nauką, odbiera motywację, a to niesie za sobą TRAGICZNE skutki, które odbijają się na ich późniejszym życiu.

 

Jak więc sobie z tym poradzić i przywrócić sobie, lub naszym bliskim radość z poznawania?

 

Wiadomo, że nie da się z dnia na dzień zmienić systemu edukacji w całym kraju, ale jedno jest pewne, możemy zmienić siebie i sami nauczyć się tego, jak się uczyć. Żeby to zrobić, najpierw należy poznać, czym z biologicznego punktu widzenia jest nauka i jakie warunki są najkorzystniejsze dla mózgu, aby mógł skutecznie i szybko przyswajać nowe materiały.

 

W mózgu każdego człowieka znajdują się sieci nerwowe składające się z komórek nerwowych, zwanych neuronami. Neurony połączone są sobą za pomocą wypustek – dendrytów i aksonów – tworząc wielomilionowe rozgałęzienia w formie sieci. Kiedy aksony i dendryty są odpowiednio pobudzane i aktywne, zaczynają się ze sobą komunikować. W ten sposób powstaje połączenie nazywane synapsą. Klucz do efektywnej nauki i rozwoju tkwi właśnie w synapsach i ich sile. Dzięki nim neurony mogą łączyć się w obwody i tworzyć coraz to silniejsze sieci neuronowe.

 

Co to oznacza w praktyce? Żeby Twój mózg mógł się uczyć (tworzyć nowe synapsy, musisz być aktywny.Tylko Ty sam, Twoja wewnętrzna motywacja i ciekawość, mogą być podstawą do nauki. Oczywiście jest to sprzeczne z system szkolnym, gdzie dziecięce mózgi, przyzwyczaja się do wykładania wiedzy, nie aktywnego jej pozyskiwania (ale to temat na oddzielny artykuł). Kolejnym ważnym elementem składniowym efektywnego uczenia się, są ODPOWIEDNIE WARUNKI, tzn. że potrzebujemy zaangażowania wszystkich zmysłów jakie posiadamy, aby moc wizualizować, przetwarzać i rozumieć omawiany materiał przy jednoczesnym zachowaniu stanu RELAKSACJI i UWAGI.

 

Dodatkowo, aby mózg mógł się nauczyć, potrzebne są próby, powtórzenia i praca. Dlatego nie można sobie ułatwiać! Trzeba zaangażować w naukę wszystkie zmysły. Odbieraj nowe bodźce słuchem, wzrokiem, wizualizuj je, bo tylko w taki sposób wiedza, którą przyswajasz trafi do pamięci długotrwałej (czyt. zostanie z Tobą na zawsze).

 

Jeszcze do niedawna funkcjonował pogląd, że człowiek rodzi się z określoną liczbą neuronów i w ciągu życia może je tylko tracić. Dziś już wiemy, że jest inaczej. Codziennie w naszym mózgu rodzą się nowe neurony. W hipokampie dziennie może urodzić się około 10000 neuronów! Jednak przeżywają tylko te, które są do czegoś potrzebne. Czyli w momencie, w którym się uczymy, robimy coś nowego, poznajemy nowe osoby, próbujemy nowych rzeczy, mózg sięga po te „nowe” neurony, wykorzystuje je i włącza do, już istniejących, obwodów informacyjnych.

 

Podsumowując:

Z neurobiologicznego punktu widzenia uczenie się jest powstawaniem trwałych zmian w zachowaniu, będących efektem doświadczenia. To ciągły proces wzmacniania istniejących sieci nerwowych, kształtowania nowych oraz integrowania ich ze sobą nawzajem. Aby mógł on przebiegać możliwie najefektywniej, mózg musi mieć do tego dobre warunki środowiskowe.

 

Jeśli Ty również masz podobne wrażenia związane z nauką i szkołą i chcesz się podzielić swoimi spostrzeżeniami, napisz o tym w komentarzu. Tylko w taki sposób, możemy wszyscy razem, wymieniać się doświadczeniami i uczyć od siebie nawzajem. A już w następnym artykule dowiesz się jak zacząć się uczyć na swoich zasadach, skuteczniej niż kiedykolwiek wcześniej. Stay tuned!

 

 

JAK SZKOŁA (nie)POMAGA W NAUCE?

CREATED WITH PASSION

Biofeedback Rzeszów
Biofeedback Rzeszów