01 października 2018

POWRÓT

autor: Wiktoria Majcher

W dzisiejszych czasach obserwujemy gigantyczny wzrost popularności starożytnych wschodnich praktyk relaksacyjnych – jogi oraz medytacji. Bardzo wiele osób regularnie uczęszcza na zajęcia, na których zrzuca z siebie buty i krawaty, aby wskoczyć boso na matę i powyginać ciało. Jednak co zrobić jeśli również połknęliśmy sportowo-jogowego bakcyla i chcielibyśmy dołączyć do coraz większego grona joginów i joginek, jednak na razie nie możemy pozwolić sobie na zajęcia z instruktorem?
 

Jest na to sposób – jogę możesz ćwiczyć również w domowym zaciszu, niewielkim kosztem
i w dowolnym czasie. Ja tak zaczynałam i wiem, że można się w ten sposób nauczyć równie dużo. Tylko jak się za to wszystko zabrać?

 

Jaki sprzęt jest potrzebny do jogi?

Co trzeba wiedzieć zanim zaczniesz?

Czy prawidłowy oddech w jodze dla początkujących jest niezbędny?

Jakie ćwiczenia (asany) wykonywać na początku?

 

Jaki sprzęt jest potrzebny do jogi?

 

Zanim zaczniesz rozciągać swoje ciało na macie... No właśnie NA MACIE. Jedyne czego tak naprawdę potrzebujesz to właśnie mata do jogi. Wybór jest ogromny, tak samo jak przedział cenowy. Jeśli wiesz, że ćwiczenie jogi nie będzie dla Ciebie tylko chwilową „zajawką” to możesz zainwestować w matę z „wyższej półki”, ekologiczną – kauczukową. Taka mata nie należy do najtańszych, ale na pewno będzie Ci służyć długie, długie lata. Jednak jeśli nie wiesz czy praktyka jogi pozostanie z Tobą na dłużej, nie musisz się wykosztowywać. Najtańsze maty z pianki pvc, można kupić już za 20 złotych. Ja, gdy zaczynałam, kupiłam właśnie taką tańszą matę i jeśli chodzi o początkujących sprawdzi się dobrze. Przy bardziej zaawansowanych asanach, może być już trochę niewygodna. No i największy minus to to, że się lekko obrywa, no i pvc jest tworzywem niebiodegradowalnym, czyli po wyrzuceniu, dołączy do olbrzymiej masy zalegającej na wysypiskach. Gdy już wybierzesz matę i z dumą rozłożysz na podłodze lub zielonej trawce to najpierw przetrzyj ją wilgotną ściereczką z całego zła pochodzącego z magazynów, w jakich najprawdopodobniej zalegała. Gdy już zadbasz o higienę Twoja mata będzie nadawała się do wykonywania pierwszych pozycji, ale zanim to nastąpi jest jeszcze kilka rzeczy, które warto wiedzieć przed pierwszą praktyką.
 

Co trzeba wiedzieć zanim zaczniesz?

 

Najważniejsza sprawa o którą warto zadbać to odpowiedni strój, najlepiej dopasowany, ale niekrępujący ruchów. Modne, oversizowe t-shiry niestety się nie sprawdzą, gdyż w każdej pozycji odwróconej i w skłonach, materiał spadnie Ci na twarz skutecznie blokując dopływ tlenu. Dlatego najlepiej wskoczyć w leginsy (są już sportowe modele dla panów), sportową koszulkę i jeżeli chodzi o panie, w wygodny stanik sportowy. Jeżeli chodzi o stopy, to najlepiej żeby były bose. Dopiero, gdy  uwolnimy stópki z ograniczających ich ruchy butów, mogą stać się w pełni sprawnym fundamentem dla naszego ciała. Boso mamy najlepszą równowagę, lepsze wyczucie podłoża i większą kontrolę nad ruchami.
 

Jeżeli chodzi o aspekt wizualno modowy, to by było na tyle. Teraz kolej wybrać miejsce w jakim ćwiczyć. Najlepiej, żeby było w miarę ciche, nie za ciasne, gdyż niektóre asany wymagają sporo przestrzeni. Dodatkowy obszar wokół Ciebie przyczyni się również do większego odprężenia, gdyż nie będziesz czuć skrępowania przedmiotami, które będą zbyt blisko. Jeżeli zamierzasz trenować pod gołym niebem, to wybierz w miarę równy teren, z dala od twardych kamieni i innych ogrodowych przeszkód.

 

Czy prawidłowy oddech w jodze dla początkujących jest niezbędny?


Okey, wygodny strój ubrany, mata rozłożona, teraz zostaje tylko przejść do... ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH.
Są one podstawą praktyki jogi. Usiądź w siadzie skrzyżnym, „podwiń” pośladki do tyłu, albo lekko do boku, tak aby siedzieć na guzach kulszowych, czyli tych, głęboko ukrytych pod mięśniami pośladów, zaokrąglonych kościach. Ręce możesz odłożyć swobodnie na kolanach i zaczynamy. Zaobserwuj swój oddech. Jaki jest, gdy tak zwyczajnie siedzisz i „nic nie robisz” czy jest długi i spokojny, czy może szybki i płytki. Czy oddychasz buzią czy nosem? Zaobserwuj wszystkie szczegóły. Co się dzieje z Twoim ciałem podczas wdechu
i wydechu. Gdy już będziesz wiedzieć jak oddychasz przejdź do ćwiczenia oddechowego, które opisałam w tym artykule: LINK. Pozwoli Ci ono zapoznać się z tym jak powinien wyglądać prawidłowy oddech, jeśli będzie taka potrzeba wyrównać go i nauczy Cię bycia świadomym tego jak pracują Twoje płuca i przepona.

Gdy już to opanujesz będzie można przejść do wykonywania ćwiczeń czyli ASANÓW. Pozycji jest bardzo wiele
i każda wymaga odpowiedniej techniki, aby wykonać ją poprawnie. Nie będę teraz opisywać wszystkich, na pewno z czasem, jeżeli będzie zainteresowanie tematem, pojawią się analizy poszczególnych ćwiczeń oraz filmiki instruktażowe.

 

Jakie ćwiczenia (asany) wykonywać na początku?

 

Praktykę jogi dla osób, które dopiero zaczynają warto zacząć od pozycji, które zwiększają świadomość ciała
i rozluźniają. Niestety, głównie siedzący, tryb życia, jaki prowadzi większość z nas, przyczynia się do dużego „zastania” w ciele, bóli kręgosłupa, stawów czy przykurczy mięśni. Dlatego, jeżeli dokuczają Ci jakieś fizyczne dolegliwości to warto jogę praktykować, jednak zaczynając od najprostszych asanów. Jakich? Zobaczysz w filmie, który jest pod tekstem. Jest to przykładowa 10 – minutowa praktyka dla początkujących,
z wytłumaczeniem poszczególnych pozycji.

Dlaczego tak krótko? Ponieważ tak jak z każdym wysiłkiem, ciało trzeba do niego przyzwyczaić i ja w tej kwestii jestem wielką zwolenniczką małych kroków, tym bardziej w jodze, w której zbytnie forsowanie się czy za długi czas praktyki, szczególnie na początku, może wywołać szereg kontuzji i skutecznie zniechęcić do tej wspaniałej praktyki. Dlatego, najpierw spróbuj od tych 10 minut, a jeśli będzie Ci mało, praktykę możesz powtórzyć, albo poszukać na youtubie, na którym pojawia się coraz więcej filmików instruktażowych.

 

Pamiętaj o tym, że w każdej pozycji ma Ci być w miarę wygodnie. Nie przeciążaj ciała, nie wykonuj pozycji na siłę. Obserwuj i ucz się delikatności i wyczucia swoich możliwości. A gwarantuję, że z każdą praktyką, będziesz bardziej wyczulony na swoje potrzeby, dzięki czemu łatwiej uda Ci się wchodzić w pozycje i dłużej w nich pozostawać.
 

Na koniec jeszcze tylko wspomnę o tym, że joga nie jest tylko zbiorem ćwiczeń rozciągających, jest filozofią, na którą składa się m.in. praktyka medytacji, wdzięczności oraz nie krzywdzenie siebie i innych. Asany są tylko jej częścią. Mam nadzieję, że z czasem, gdy polubisz się z matą i ćwiczeniami, zainteresujesz się bardziej jej duchową stroną. A jeśli rozwój duchowy Cię nie interesuje i pragniesz tyko „rozprostować kości”, to spokojnie wskakuj na matę, od wykonywania samych asanów nie osiągniesz nirvany, ale jedyne przed czym muszę Cię przestrzec, to fakt, że regularna praktyka sprawi, że Twój umysł i serce staną się bardziej otwarte i wrażliwe (choć według mnie to ogromna zaleta).

To tyle jeśli chodzi o wstępne jogowe informacje dla początkujących. Teraz, jeśli masz taką ochotę i odpowiednie warunki, które opisałam powyżej, ściągaj butki i wskakuj ze mną na matę. Zapraszam do oglądania.
 

Dzięki za Twój czas, ściskam, pa!

 

https://www.youtube.com/watch?v=Z502Qk8KS0c&feature=youtu.be

 

JAK ZACZĄĆ ĆWICZYĆ JOGĘ?
PORADNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH

spokojna joga dla początkujących z WIktorią Majcher

BLOG

UMÓW SIĘ

NA ROZMOWĘ

myBrain Rzeszów

H E L L O Y O G I

BIOFEEDBACK - JOGA - MINDFULNESS


 

blog

Copyright 2018 myBrain. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatnści.

myBrain Rzeszów
myBrain Rzeszów
myBrain Rzeszów

homepage

umów się na rozmowę

biofeedback

mindfulness

joga

o nas

kontakt

współpraca

polityka prywatności

Centrum Rozwoju myBrain

Biofeedback, Joga, Mindfulness, Rzeszów