BLOG

UMÓW SIĘ

NA ROZMOWĘ

myBrain Rzeszów

MEDYTACJA DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Cześć, witam wasze uśmiechnięte twarze! Kamil z tej strony.

Ostatnio na nasz kanał Hello Yogi na youtube, wrzuciłem filmik, w którym opowiadam, jak to angielska Five O’clock Tea, „zmusiła mnie” do spróbowania medytacji.
Jeżeli was to ominęło, koniecznie sprawdźcie!

 

 

W filmiku mówię również o tym, jak medytować i właśnie ten aspekt chciałem rozwinąć troszkę szerzej tutaj, na blogu.
Prawda jest taka, że żeby sprawdzić czym jest medytacja, potrzebne jest nam bardzo niewiele, bo:

  • 5 minut spokoju
  • Wygodne miejsce do siedzenia
  • Garść informacji wstępnych

Nie trzeba być ekonomistą, żeby szybko sobie wyliczyć, że bardzo małym nakładem inwestycyjnym, możemy zyskać bardzo wiele (relaks, uporządkowanie myśli, poprawa humoru; o zaletach medytacji pojawi się osobny filmik i wpis), przy zerowym ryzyku. Więc do dzieła!

 

Jak medytować?

 

  1. Szukamy spokojnego miejsca.

    Na początek potrzebujemy dosłownie 5 minut spokoju, z dala od telefonów, emaili, dzieci, mężów, ciotek, od wszystkiego.
    Jeżeli nie mamy takiej możliwości, w co ciężko mi uwierzyć, możemy również próbować medytować w mniej sprzyjających warunkach, bo da się, ale nie spodziewajmy się takich samych efektów.

    NATOMIAST inaczej sprawa się ma, kiedy już nabierzemy doświadczenia, wtedy uczymy się odcinania od świata i możemy medytować praktycznie gdziekolwiek i kiedykolwiek.
    Niczym Qui-Gon Jinn w trakcie walki z Darth Maulem (taki nerdo wtyk).

     
  2. Czas medytacji.

    Jak już wcześniej napisałem, na początek zaczynamy od medytowania przez 5 – 10 minut.
    Z czasem, jeżeli potrzebujemy i chcemy, możemy wydłużyć czas medytowania do nawet 30 minut.

     
  3. Wygodne miejsce do siedzenia.

    Mata, krzesło, łózko, siedzenie w autobusie, fotel w pracy, cokolwiek, ważne jest żeby:

    Było nam wygodnie i żebyśmy mogli zachować prostą postawę ciała.
    Możemy siąść w siadzie skrzyżnym, z wyprostowanymi nogami, albo po prostu na krześle, ważne żeby zachować dwie powyższe zasady.
     
  4. Zamykamy oczy.

    Chcemy odciąć się od ciągłego szturmu bodźców. Nic dodać, nic ująć.
    Nieco bardziej zaawansowani mogą próbować medytować z oczami otwartymi, zachowując soft eyes – miękki wzrok, nieskoncentrowany na niczym.

     
  5. Oddech – klucz do sukcesu.

    Zdecydowanie najważniejszy czynnik, który powoduje, że nasze ciało i umysł się rozluźniają.
    Ma to swoje podstawy przede wszystkim w fizjologii człowieka, ale to jest temat na pracę doktorską, dlatego nie będę na ten moment się w to wgłębiał (ale obiecuje, pojawi się o tym filmik i wpis).

    Nasz oddech powinien być:

     

PRZEPONOWY – zawsze, kiedy mamy jakieś wątpliwości co do poprawności fizjologii człowieka, polecam spojrzeć na małe dzieci, one robią wszystko idealnie i tak również jest w tym przypadku.
Kiedy dzidziuś oddycha, podnosi się jego BRZUSZEK, co oznacza, że oddycha przeponowo.
Innymi słowy, podczas oddychania, nasz brzuch powinien się podnosić i opadać, klatka piersiowa nie powinna się poruszać, albo nie znacznie.
Aby sobie to przećwiczyć, możemy położyć się na podłodze albo łóżku, lewą dłoń kładziemy na brzuch, prawą na klatce. Podczas oddechu lewa ręka ma się podnosić i opadać, prawa nie poruszać się.

 

PRZEZ NOS – jeżeli dotarliście do tego etapu, zasłużyliście na radę.
Raz na zawsze zapamiętajcie sobie, że oddychać przez usta to tak jakby jeść przez nos. Oddychania przez usta wystrzegamy się KATEGORYCZNIE.
Swoją drogą, czy wiedzieliście, że oddychanie przez usta jest jednym z najczęstszych powodów chrapania? Może w takim razie pora zacząć medytować?
Wracając do medytacji, przez cały czas medytacji, wdechy i wydechy wykonujemy przez nos. Pomoże nam to również poprawić nasz wzorzec oddechu w trakcie trwania dnia.
Dwie pieczenie na jednym ogniu!

 

GŁĘBOKI – przecięty dorosły człowiek wykonuje około 20 oddechów na minutę. Wiecie, ile powinien wykonywać zdrowy człowiek? 6 oddechów na minutę! Jeden oddech na 10 sekund.
Dlatego ogrom chorób serca i naczyń krwionośnych zwaliłbym raczej na oddech i stres, a nie na cholesterol, masło i tłuszcz zwierzęcy...
Idealny wzorzec oddechowy dla dorosłej osoby wygląda tak:
- jeden oddech - 10 sekund
- wdech głęboki, ale dynamiczny – 3 sekundy
- wydech powolny, ale pełny – 5 sekund
- bezdech pomiędzy oddechami – 2 sekundy

Oczywiście to jest tylko schemat i może się on różnić w różnym stopniu u różnych osób.
Jedna osoba może robić 5 oddechów na minutę, inna 7, ale na pewno nie 20.

 

  1. O czym myśleć, i czy w ogóle myśleć?
    Zależy nam na tym, żeby uspokoić i zorganizować swoje myśli, których doświadczamy około 70 000 dziennie.

    W tym celu skupiamy się na jednej, przewodniej myśli, która pozwoli nam ignorować pozostałe.
    Jakiej przewodniej myśli? Najlepiej na oddechu.

    Po prostu koncentrujemy się na tym, w jaki sposób oddychamy i wyobrażamy sobie jak powietrze wraz z wdechem wpływa w nasz nos i całe ciało, a z wydechem wypływa.

    Alternatywną opcją jest skupienie się na liczeniu czasu wdechu, wydechu i bezdechu, czyli wcześniej wspomniane 3 sekundy, 5 sekund i 2 sekundy.

    Jeżeli zorientujecie się, że myślicie o czymś innym, a nie o oddechu, nie ma co się denerwować, bo to jest normalne, po prostu wróćcie z powrotem do obserwacji oddechu.

    Ot wielka tajemnica i zagadka, co ma się dziać w głowie. 😉

     
  2. Prowadzone medytacje.

    Prawda jest taka, że najlepszą opcją na rozpoczęcie medytacji jest skorzystanie z medytacji, w której osoba prowadząca naprowadza nas na to, co mamy robić, jak oddychać, o czym myśleć.
    Oczywiście są ośrodki medytacji, które prowadzą takie zajęcia, natomiast w Polsce takich ośrodków jest mało.
    Dlatego też postanowiłem dla was stworzyć 10-cio minutową prowadzoną medytację, która będzie idealna na sam początek.
    Także myślę, że skoro już zadałem sobie trud (tak na prawdę była to czysta przyjemność), żeby taką medytację przygotować, to warto założyć słuchawki na uszy i wypróbować już teraz.
    Link poniżej, a ode mnie to już wszystko na dziś, dzięki za wytrwałość.


See you!

 

https://www.youtube.com/watch?v=2kAZ40Iboto

 

 

 

 

05 października 2018
myBrain Rzeszów

H E L L O Y O G I

BIOFEEDBACK - JOGA - MINDFULNESS


 

blog

Copyright 2018 myBrain. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatnści.

myBrain Rzeszów
myBrain Rzeszów
myBrain Rzeszów

homepage

umów się na rozmowę

biofeedback

mindfulness

joga

o nas

kontakt

współpraca

polityka prywatności

Centrum Rozwoju myBrain

Biofeedback, Joga, Mindfulness, Rzeszów