17 października 2018

POWRÓT

autor: Wiktoria Majcher

Każdy sport rządzi się swoimi zasadami. Tak samo jest z jogą. Jedyną różnicą jest tutaj fakt, że zasady o których trzeba pamiętać ćwicząc jogę są stosunkowo łatwe do przyswojenia w porównaniu do np. zasad skakania ze spadochronem czy choćby jazdy konno. Mimo to, nie należy o nich zapominać, ani ich ignorować.

 

 

ZAWSZE PAMIĘTAJ O PRZEPONOWYM ODDECHU

 

Oddech może być naszym największym sprzymierzeńcem, zarówno podczas praktyki jogi, jak i podczas całego dnia, dlatego warto zadbać o to, aby był poprawny – przeponowy i przez nos. Co to znaczy? Mianowicie to, że podczas wdechu i wydechu porusza się tylko Twój brzuch (dokładnie przepona), a klatka piersiowa pozostaje nieruchoma. Dodatkowo warto pamiętać, że wdech powinien trwać około 4 sekund, natomiast wydech 6 z dwoma sekundami bezdechu, przed kolejnym wdechem. (Jeśli chcesz popracować nad poprawnym oddechem w TYM artykule znajdziesz ćwiczenie, które Ci w tym pomoże)

 

NIE FORSUJ SWOJEGO CIAŁA

 

To znaczy, że nigdy nie powinieneś ćwiczyć w sposób, który sprawia Ci ból lub powoduje uczucie dyskomfortu
i nieprzyjemności. W jodze chodzi o to, aby się rozciągnąć i uelastycznić ciało, ale szczególnie na początku, trzeba robić to bardzo powoli, zwracając szczególną uwagę na wszystkie sygnały płynące od naszego ciała. Z czasem uczymy się tego, jak nasze mięśnie pracują w danej pozycji, jak się w niej poprawnie układać i dowiadujemy się jak rozpoznawać „dobry ból” pochodzący z lekkiego rozciągania się ze „złym bólem”, którego przyczyną są kontuzje czy brak zrozumienia swoich potrzeb.

 

ZASADA DRZEWA

 

Zasada drzewa polega na tym aby nasze ciało było jak... DRZEWO. Nasze korzenie, czyli część ciała, która stabilizuje pozycję, najczęściej nogi, ma być mocna, napięta i pewnie ustawiona w pozycji, tylko nasze gałęzie, czyli góra ciała, mają wykonywać ruch. Wyobraź sobie drzewo na wietrze – jego korona delikatnie się porusza, jednak pień i korzenie pozostają w miejscu. Dzięki temu drzewo jest w stanie przetrwać burze i silne wichury.
Dlatego bądź jak drzewo.

 

TWORZYMY MIEJSCE W CIELE

 

Tworzenie miejsca w ciele to zwrot używany przez większość, jak nie wszystkich nauczycieli czy praktyków jogi.
Nie bez powodu. Jest to świetna przenośnia dla tego, co dzieje się w naszym organizmie podczas zdrowej praktyki. W większości ćwiczeń działamy wykorzystując dwa przeciwne wektory siły, które rozciągają nas w dwóch przeciwnych kierunkach, tworząc po środku, najczęściej w naszym kręgosłupie zdrową przestrzeń.

 

ZASADA POZIOMÓW

 

Prosta zasada, której nieznajomość może mocno utrudnić praktykę. Żeby ją dobrze zrozumieć wyobraźmy sobie, że nasze ciało składa się z trzech części. Pierwszą są kostki i od nich zawsze zaczynamy ustawianie się w pozycji. Mają być stabilne, ustawione zazwyczaj na szerokość bioder oraz równolegle do siebie. Gdy zadbamy o to, przechodzimy do drugiej części czyli do naszych bioder i miednicy. Tutaj warto pamiętać o tym, aby nie wypychać ich w żadną stronę, mają znajdować się na wysokości naszych barków a brzuch i pośladki mają być lekko zaciśnięte. Dzięki temu jesteśmy pewniejsi a nasza równowaga wzrasta. Kolejną, ostatnią częścią, jest poziom naszych barków i klatki piersiowej. Nie garbimy się, nie wypychamy torsu za daleko przed siebie, serce, barki, szyja, mają znajdować się w jednej linii z bioderkami. Dopiero gdy upewnimy się, że wszystkie trzy
części - poziomy są ustawione prawidłowo względem siebie, przechodzimy do wykonywania ćwiczenia.

 

Podczas praktyki należy pamiętać o wszystkich zasadach i łączyć je ze sobą. Rozciągając się, jednocześnie oddychamy głęboko i pamiętamy, aby ciało było stabilne na każdym poziomie. Jeśli dobrze zapamiętamy te zasady i wdrążymy je do naszej praktyki, łatwo przeniesiemy je na naszą codzienność. A to przełoży się na poprawę zdrowia, ładniejszą postawę ciała, zwiększy grację i komfort.
A chyba każdy marzy o tym, aby być zdrowym, spełnionym i pewnym siebie człowiekiem.

Dlatego, gdy już zapamiętasz wszystkie zasady, wskakuj na matę, albo kocyk i zadbaj o swoje ciało i głowę.

 

 

 

 

NAJWAŻNIEJSZE ZASADY
BEZPIECZNEJ PRAKTYKI JOGI

Jaki ma wpływ na Twoje ciało i psychikę?

BLOG

UMÓW SIĘ

NA ROZMOWĘ

myBrain Rzeszów

H E L L O Y O G I

BIOFEEDBACK - JOGA - MINDFULNESS


 

blog

Copyright 2018 myBrain. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatnści.

myBrain Rzeszów
myBrain Rzeszów
myBrain Rzeszów

homepage

umów się na rozmowę

biofeedback

mindfulness

joga

o nas

kontakt

współpraca

polityka prywatności

Centrum Rozwoju myBrain

Biofeedback, Joga, Mindfulness, Rzeszów